donderdag 25 november 2010

We staan voor een nieuwe krachtproef

De komende weken gaan we de modderige en onder water gelopen tracks van de mountainbikeroute op landgoed Twickel ophogen. De afgelopen dagen hebben we daar een plan voor gemaakt. Onderdeel is dat we 170 kuub zand laten brengen. Dat zijn zeventien vrachtwagens. Een heleboel!
Gerard meet een modderstrook die zal worden opgehoogd.
Het is een gecompliceerd plan geworden, want om het zand op de goede plekken te krijgen kun je met vrachtwagens niet volstaan. De vrachtwagens kunnen het zand hooguit zoveel mogelijk in de buurt storten, maar daarmee heb je het pad nog niet opgehoogd.

Dat gaan we dus doen met kleine rupsdumpers, want met kruiwagens is het geen werk. De circa 80 cm brede dumpers kunnen zichzelf laden (een halve kuub zand past erin). Vervolgens rijden we over de track naar de plek waar het zand moet komen. Daar maken we een aan de bovenzijde 70 cm brede dam op het bestaande pad. De dam wordt afhankelijk van de laagte 20 tot 40 cm hoog.
Rupsdumper
We hoeven niet overal zand te laten brengen. Arjan Vreeswijk komt ons helpen met zijn minigraafmachine. Hij is in staat op plaatsen waar weinig zand nodig is zand uit het bos te halen. Arjan zal tevens op enkele plaatsen duikers onder de track maken (buizen om het water wat zich ophoopt  af te voeren) en sloten uitdiepen voor een betere afwatering.
Waar slootdoorgangen onderin vol water staan kiezen we voor ophogen. We maken  heus niet alle spannende, diepe doorgangen dicht, maar op sommige plaatsen moeten we ze echt  een stukje minder diep maken.
Hoog water in bos langs de Flierveldweg. 
Aan de Flierveldweg hebben we te maken met een watermassa die niet weg kan (zie foto hiernaast). Het water staat zo hoog dat de track voor een deel ondergelopen is. We gaan de track flink ophogen, maar we gaan tegelijk het waterpeil flink  verlagen door water onder de track door af te voeren  naar de sloot langs de zandweg. Twickel juicht dat toe, want nu staat een compleet bos onder water en dat is niet de bedoeling.
Via een geultje wordt nu al water afgevoerd.
Een andere plek waar heel veel water staat is de doorgang van een sloot aan de Oelerweg. De sloot in het bos bleek niet af te wateren naar de sloot langs de weg. We hebben er al enige verbetering in aangebracht en dat hielp meteen. Arjan zal de verbinding straks verder uitdiepen en dan is het probleem waarschijnlijk uit de wereld.
De komende weken kunnen we niet volstaan met overdag een paar uurtjes wat te doen. We moeten het hebben van vrijwilligers die hele dagen willen werken. Gelukkig zijn er heel wat vrijwilligers die veel vrije tijd hebben, maar het is wel een hele belasting.
In totaal moeten we op vijftien stroken aan de slag. Bij sommige is weinig te doen, bij andere heel veel. om de route berijdbaar te maken. Want dat is het doel: we willen dat de route onder alle weersomstandigheden goed berijdbaar is zodat je niet door hoog water en diepe blubber hoeft te fietsen. Als alles goed gaat is dat rond de jaarwisseling het geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten