zaterdag 20 november 2010

We hebben bergen zand nodig

De aanleg van de vaste mountainbikeroute op landgoed Twickel gaat de tweede fase in. De regenval van de afgelopen weken heeft wel duidelijk gemaakt dat we er nog - lang - niet zijn. Er is hier een daar nog een beetje zand nodig. Beter gezegd: bergen zand!
Dit willen we dus niet. Hier komt een flink pak zand in.
Vrijdagmiddag zijn we met bosbaas Gert-Jan Roelofs en parcoursbouwer Patrick Jansen wezen kijken op een paar stroken die modderig zijn of zelfs onder water staan. We zijn lang niet overal geweest, want om alle plekken goed in beeld te krijgen plus een plan te maken voor het werk dat moet worden gedaan, is veel meer tijd nodig. Dat gaan we de komende week doen en daar hebben we twee hele dagen voor uitgetrokken.

We zijn vrijdag eerste wezen kijken in de modderstrook langs de A1 tussen het bruggetje en vlonder. Daar is over een meter of tachtig de hele strook aan gort gereden. Dat komt door de slappe ondergrond in combinatie met het water wat er niet goed weg kan.
Op stroken  als deze (er zijn er meer van) zal met stevig zand een soort dijkje moeten worden gebouwd. Afhankelijk van de situatie moet de dijkje 20 tot 40 cm hoog worden. Als je dat over 80 meter doet - 1 meter breed - kom je aan een hoeveelheid zand van een kleine 30 kuub, ofwel drie flinke vrachtwagens.
Nu ligt de modderstrook niet vlak aan de weg, maar zo'n honderd meter van een zandweg af in het bos. We hebben bedacht dat het zand met een vrachtwagen langs de zandweg wordt gestort en daar met een shovel in een grote rupsdumper wordt geschept. Deze verplaatst het zand naar het beginpunt van de modderstrook. Van daaruit gaan we het met een kleine rupsdumper verspreiden over de hele lengte van de strook.
Je ziet wel, hier komen geen kruiwagens aan te pas. Dat zou geen doen zijn met zulke grote hoeveelheden zand. Je doet er een eeuwigheid over - we willen zelf ook nog wel graag een beetje fietsen - en het kost ons de rug. Dus doen we dit liever met machines. Maar het afwerken (aanharken en aantrillen) blijft nog wel handwerk is.
Lange modderstroken hebben we op meer plaatsen op de route. We gaan per plek bekijken hoeveel zand er nodig is om boven het water uit te komen en hoe we dat zand op de plek krijgen. Zoals  gezegd is dat per situatie anders. Het zand zelf is geen probleem. Dat krijgen we van het landgoed. Er ligt nog ergens een flinke berg die is ontstaan bij graafwerkzaamheden ten behoeve van de Azelerbeek en dat zand kunnen we gebruiken.
Twickel heeft er ook geen probleem mee dat we zand aanbrengen en eventueel later nog een semi-verharding van gebroken puin of Schots graniet. Het landgoed wil net als wij  een goed berijdbare, aantrekkelijke mountainbikeroute en werkt dus mee aan maatregelen zolang we de natuur niet beschadigen. En ook daar zijn we het helemaal over eens.
Behalve met  lange modderstroken hebben we te maken met ondergelopen sloten waar de route doorheen is gelegd. Het gaat om sloten (tussen de rabatten) die geen afwateringsfunctie hebben en waar het water in blijft staan. Het plan is de bodem van de sloten daar waar het pad er door gaat op te hogen. Niet te veel want dan is de lol van het fietsen er af, maar wel zo veel dat we er zonder risico door kunnen.
Zoals het nu is zijn op een paar plaatsen gevaarlijke situaties ontstaan en daarom hebben we een paar tracks ook tijdelijk afgesloten. We willen niet dat de mountainbikers door de modder of van het pad af door het bos rijden. Maar we willen helemaal niet dat ze hun nek breken.
We gaan Arjan Vreeswijk met zijn minigraafmachine vragen te helpen de sloten weer berijdbaar te maken, want ook dat is met de schop niet te doen. Arjan zal tevens waar dat zinvol is langs het pad sloten een beetje uitdiepen zodat het water weg kan. Zand om de doorgang op te hogen kan hij soms uit het bos halen. Op andere plaatsen laten we dat aanvoeren.
Als het allemaal kunnen organiseren (er zijn overdag heel wat vrijwilligers bij nodig) gaan we het werk de komende weken uitvoeren. Er is een droge periode voorspeld en daar willen we gebruik van maken. Het zou jammer zijn als de route de hele winter blijft zoals hij er nu bij ligt.

Wordt vervolgd

6 opmerkingen:

  1. Goh,..' echt triest hoe het er nu bij ligt.Nog te bedenken hoeveel werk jullie er aan gehad hebben,echt jammer.Véél succes!

    Groet,
    Hein (Deventer)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig was al dat werk niet voor niets. Dat was hoognodig om te komen waar we nu zijn. We wisten bij voorbaat al dat er aanvullende werkzaamheden nodig zouden zijn, maar het slechte weer zo kort na de opening heeft dat allemaal wat versneld. We gaan fase 2 dus simpelweg wat sneller in dan verwacht. Na het aanbrengen van de zanddijkjes gaan we kijken hoe de route zich dan houdt en bepalen of en waar een fase 3 nodig is, namelijk het aanbrengen van een semi-verharding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tiemen "Bianchi"20 november 2010 om 21:25

    Bewonderenswaardig hoeveel jullie er voor doen om de route mooi te maken en te houden!
    Ondanks de afgezette stukken blijft de route uitdagend. Morgenvroeg weer...yes.
    Succes de komende weken.
    Sportieve groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vandaag weer genoten van ruim een derde van de route, maar in sommige sloten ging ik inderdaad zowat over het stuur. Ook is in het traject vlak voor Servo een stuk track zover onder water dat hier al alternatieve tracks zijn ontstaan.

    Super dat jullie er zoveel tijd insteken! Duim omhoog!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gister de hele route gefietst, sorry Rene, ook de beide afgezette stukken. Het viel mij allemaal 100% mee. Mijn advies is dan ook om de afzettingen weg te halen, het gros fietst er toch wel langs en dat leidt juist tot sporen buiten de route ipv het voorkomen daarvan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga het morgen weer proberen dan rij ik wel om de singletracks heen dus de weg blijven volgen gaat toch het komt allemaal wel goed en top wat hier al neergezet is bedankt allemaal.
    Een R3 lid

    BeantwoordenVerwijderen