dinsdag 10 juli 2012

Laatste twee tracks opgehoogd

De track op de hoek van de Noordmolen en de Twickelerlaan.
En dat is 'm dan. De track in het bosje op de hoek van de Noordmolen en de Twickelerlaan. Opgehoogd met vettige rode grond en keurig bol gelegd zodat het water er goed afloopt. Het is even werk maar dan heb je ook wat zou je kunnen zeggen.

De track behoorde samen met de strook langs de A1 (ingang aan de Graasweg) tot de laatste twee delen van de mountainbikeroute op Twickel die regelmatig verzopen. Afgelopen winter hebben we de twee stroken zelfs uit de route gehaald omdat ze niet fatsoenlijk berijdbaar waren.
Een bijkomend probleem was dat alternatieve paden ontstonden om de modder en diepe plassen te ontwijken. Zo'n tweede pad verandert echter ook binnen de kortste keren in een modderpaadje zodat met name aan de Noordmolen/Twickelerlaan een stuk van het bos is omgeploegd.
Trilplaatje.
Dat willen we niet en het landgoed Twickel al helemaal niet zodat we dit voorjaar hebben besloten de paden op te hogen. Dat hebben we eerder op andere plaatsen, waar het water ons parten speelde, ook gedaan en dat is ons goed bevallen.
Een aantal weken geleden zijn door Antoon Heerbaart vijf vrachten zand (75 kuub) gebracht. De afgelopen dagen is het zand met veel hardwerkende vrijwilligers op de paden gebracht. Geen geringe klus, want het zand bevat veel leem en is daardoor zwaar en plakkerig. De paden waren bovendien lang: Zo'n vijfhonderd meter langs de A1 en driehonderd meter in het bosje bij de Noordmolen/Twickelerlaan.
Nu hadden we eerder ervaring opgedaan met het gebruik van de rupsdumpers van de Lemerij en die bewezen ons opnieuw goede diensten. Zonder die machientjes was het geen doen geweest de zware kleigrond te verplaatsen. 
Met dat verplaatsen waren we er echter niet. Er was heel wat zwaar handwerk nodig om van het gestorte zand nette bol liggende  paden te maken. Een trilplaatje hielp ons de zandruggetje glad af te werken. We wachten nu  af hoe paden zich houden. Het zand van Heerbaart is anders van samenstelling dan het zand dat we eerder hebben gebruikt. Onze ervaring heeft geleerd dat het een hele tijd duurt voordat een pad stabiel is. Dus geen paniek als het niet meteen is wat er van wordt verwacht.

10 opmerkingen:

  1. Gelukkig hebben we de foto's nog....

    Klei + regen = : ((

    Gisteren vol bewondering dit berichtje over de werkzaamheden gelezen. Vandaag de route gefietst. Bij de Noordmolen zijn de zandruggetjes nagenoeg geheel kapotgereden. De klei komt bijna tot je as, zo diep zijn de sporen....
    Ik zou zeggen dat het nu erger is dan het was. Laatst daar nog gesnoeid, zo blubberig was het toch niet?

    De rest van de route bevat nog voldoende 'waterelementen'. Binnenkort moeten we maar weer gaan snoeien, de braamstruiken groeien hard.

    Groeten,

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De track na A1 talud ligt er over het algmeen nog redelijk goed bij. Een diepe plas aan het begin en een paar stukken die ook kapot gereden zijn, maar nog wel goed fietsbaar.

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Simone,

    Ik heb het gevoel dat de grond die we onlangs met veel zweetdruppels hebben opgebracht (75 kuub in totaal!) te lemig is. Dat merkten we al tijdens de klus en na de vele regen van de laatste tijd is het nog duidelijker geworden. We hopen dat de grond nog wat inklinkt en steviger wordt als hij wat wordt vermengd met bosgrond. Moeten we afwachten dus. En anders mag je komen helpen de grond er weer af te halen en nieuwe op te brengen, haha.
    Met vriendelijke groet, René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René, onze ervaring is dat zanderige grond beter werkt. Op sommige stukken hebben wij ook leemachtige grond gebruikt zonder succes. De leemgrond houdt het water teveel vast waardoor het weer snel kapot gereden wordt. Ik hoop dat het anders is maar ik ben er bang voor.

    Groeten vanuit Haaksbergen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vandaag is de route 2 jaar geleden officieel geopend!! Gefeliciteerd;-)

    groeten Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 2 jaar alweer, das snel.
    Wordt het niet eens tijd voor wat vernieuwingen met wat hulp van HTFC anders is er over nog eens 2 jaar weinig over van de Twickel route ben ik bang.
    Hoor van velen dat ze deze route bijna niet meer rijden aangezien Haaksbergen toppie is vergeleken met de Twickel en de keuze dan iet zo moeilijk is.
    Het zou jammer zijn om geen gebruik te gaan maken van elkaars kennis en het MTB wegenpark te behouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gelukkig hebben we de foto's nog....

    Klei + regen = : ((

    Gisteren vol bewondering dit berichtje over de werkzaamheden gelezen. Vandaag de route gefietst. Bij de Noordmolen zijn de zandruggetjes nagenoeg geheel kapotgereden. De klei komt bijna tot je as, zo diep zijn de sporen....
    Ik zou zeggen dat het nu erger is dan het was. Laatst daar nog gesnoeid, zo blubberig was het toch niet?


    Groeten,

    Simone

    Ik citeer bovenstaande reactie maar eens omdat dit inderdaad ontstaan is. De gele kleibagger is onberijdbaar op de opgehoogde tracks. Jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik merkte afgelopen weekend dat het stuk tussen de Engelbertinkweg en de Noordmolen afgesloten is....Weet iemand of dit tijdelijk is?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik rij vaak de noordlus van deze Δοlδ-route. In deze tijd ook 's avonds. Zo ook gisterenavond, maar toen kwamen mij op de 2de single track langs de A1 5 crossmotoren tegemoet. Ik zag ze gelukkig op tijd, want ze reden best hard. Ik kon net op tijd uitwijken en tussen de bomen wachten tot ze voorbij waren. maar het had ook slechter kunnen aflopen.

    Mochten anderen de motorrijders ook tegen komen, noteer dan s.v.p. een nummerbord en maak melding bij de politie. Dat laatste heb ik zelf ook gedaan, maar ik had op het moment dat het gebeurde niet de notie om naar een nummerbord te kijken.

    Groeten,
    Diederik

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vandaag de route gereden. Jammer dat er totaal geen onderhoud meer wordt gepleegd. Daarnaast wordt het hierdoor op sommige stukken ook nog eens gevaarlijk met al die rem kuilen. Zeker voor de wat onervaren biker. Deze (hobbel)route sterft zo een eenzame dood (net als dit blog)

    BeantwoordenVerwijderen