maandag 11 april 2011

De laatste loodjes...

De laatste problemen aan de Torendijk zijn nu
hopelijk ook opgelost.
Vandaag voorlopig de laatste grote klussen uitgevoerd in verband met de wateroverlast die we bij de Twickelroute hebben ondervonden. Het klapzand dat we in het najaar hebben laten brengen (21 vrachtwagens!) ligt nu overal waar het moet liggen. Hier en daar zijn nog wat hoopjes zand achtergebleven, maar dat is voor als we later nog wat nodig hebben.

De track die nog moest worden gedaan bevond zich aan de Schievenweg. Onze veteranen van de RTC Borne (Wim, Gerrit en Jaap) hebben met het zand dat er klaar lag een paar slechte passages opgehoogd. Het was waarschijnlijk de laatste keer dat we in dit verband een rupsdumper hebben gebruikt. De handige machientjes van de Lemerij in Borne hebben talloze vrachten zand verplaatst (en ons heel wat rugpijn bespaard).
Graafmachinist Arjan Vreeswijk heeft ons vandaag ook nog een keer geholpen met wat klussen die zonder machine bijna niet te doen zijn. Bij de track langs de Torendijk, waar zich het water verzamelde, heeft hij de afwatering van het bos verbeterd. Een oude sloot is uitgediept en met behulp van een duiker en een nieuwe watergang aangesloten op de sloot langs de weg. Daarmee zal het probleem dat we hier nog steeds hadden waarschijnlijk verleden tijd zijn.
Arjan heeft ook de eerste zes diepe doorgangen van het 'wasbord' in het bosje langs de Arkmansweg opgehoogd. Die doorgangen waren in de winter onder water komen te staan. Inmiddels waren ze weer droog, maar we vonden ze te diep geworden. Mountainbiken is weliswaar een risicosport, we willen het wel verantwoord blijven doen.
Hetzelfde heeft hij gedaan met vijf diepe doorgangen in de Nijlandsweg. Ook die hebben in de winter vol water gestaan.
Het zand voor het ophogen haalt Arjan gewoon uit het bos. Op veel plaatsen in Twickel ligt onder de humuslaag een dik pak  leem- en ijzerhoudende gele grond die bruikbaar is om een pad mee te verharden. Arjan schat dat hij in totaal wel zo'n vijfhonderd kuub zand heeft 'geput'.
We hebben ook het pad langs de Grote Looweg (Twickelervaart) dichtgemaakt. Al eerder was besloten dit pad te sluiten omdat de inspectie van de Natuurwet  niet wilde dat we door die kwetsbare stukje natuurterrein rijden. We hadden de routepaaltjes al weggehaald en de ingang van het pad met wat takken geblokkeerd, maar dat mocht niet helpen. Er gingen nog steeds mountainbikers overheen. Dus hebben we het nu wat rigoureuzer gedaan.
We hopen wel op begrip bij de mountainbikers. Het was een mooie track maar achteraf bleek dat we ons onvoldoende bewust zijn geweest van de kwetsbaarheid van dit stukje bos. Daar moet je je dan bij neerleggen. Het landgoed heeft toegestaan dat we een prachtige route in Twickel konden aanleggen en dat is het nog steeds, ook al hebben we op een paar plaatsen water bij de wijn gedaan.

Het pad langs de Blokstegenweg wordt ook weer begaanbaar. De aanleg
van de aardgastransportleiding is nu zover gevorderd dat de op- en afrit
voor de vrachtwagens  is verwijderd.

1 opmerking:

  1. Gerard Freriksen23 april 2011 om 12:56

    2 weken geleden een clubje vrijwilligers bezig geweest met ons deel van het onderhoud. Daarbij de track langs de Twickelvaart op heel veel plaatsen gebarricadeerd met takken enz. Kregen daarbij het vriendelijke verwijt "stelletje eikels" naar het hoofd. Eerst even vragen waarom zou wat fatsoenlijker zijn geweest van deze ATB'er in Brama kleding. Deze track loopt per abuis door een zeer kwetsbaar deel van het bos en moet op basis van een natuurwet weer worden afgesloten. Deze afsluiting is dus in goed overleg tussen de coordinatoren van de route, de Regio Twente en landgoedeigenaar Twickel tot stand gekomen en is definitief. Het verzoek is dan ook deze afsluiting te respecteren, er blijft in de rest van de route genoeg uitdaging over.
    Inmiddels hebben onbekenden de track weer vrijgemaakt. Fietsen op die track is en blijft verboden, risico is een bekeuring aangezien er in Twickel, conform de borden, uitsluitend gefietst mag worden op de daarvoor aangegeven paden. Om nog maar niet te spreken van de wrevel die er kan ontstaan bij de landgoedeigenaar die het "cowboy" gedrag van de ATB'er nog maar weer eens bevestigd krijgt

    BeantwoordenVerwijderen