En de boer, hij ploegde voort. Nu is kraanmachinist Arjan Vreeswijk geen boer, maar voortploegen dat doet hij wel. Strook voor strook, meter voor meter maakt hij het pad waar mountainbikers straks hopelijk heel veel plezier aan gaan beleven.
Voor Vreeswijk is het maken van paden en het werken in kleine ruimtes bekende kost. De 39-jarige zelfstandig ondernemer uit Heino (Vreeswijk Groentechniek) heeft in zijn leven al heel wat paden gemaakt. Maar een mountainbikepad dwars door een bos, dat heeft hij nog niet eerder bij de hakken gehad.
Minikraanmachinist Arjan Vreeswijk |
Na twee weken in Twickel aan de slag te zijn geweest vindt hij het nog steeds 'mooi werk'. Vooral ook omdat het niet eentonig is. Elke strook is weer anders. Dan weer staan er loofbommen, dan weer zit hij tussen het naaldhout. In het ene bos staan de bomen ver uit elkaar, in het andere is het een grote wildernis.
De ondergrond is ook overal anders. Soms ligt er een dunne humuslaag (vooral tussen de naaldbomen), dan weer een hele dikke. In dat laatste geval moet er flink wat worden afgegraven om een harde laag te bereiken. En soms blijft de onderlaag zo zacht dat er zand opgebracht moet worden om voldoende stevigheid te krijgen.
Dat zand laat Arjan niet aanvoeren maar graaft hij gewoon uit het bos. Bijna overal ligt onder de humuslaag geel, grijs of rood zand. Prima materiaal voor een pad, zegt Arjan. Vaak zit er veel leem en ijzer in en dat betekent dat de paden straks lekker hard worden. Zo hard dat verharden met Schots graniet in veel gevallen waarschijnlijk overbodig zal zijn.
Er is heel wat vakmanschap voor nodig om de verschillende ondergronden te herkennen en te weten wat je moet doen zodat er een mooi pad ontstaat dat stevig genoeg is en niet modderig wordt. Een beetje handigheid met een minikraan is natuurlijk ook niet weg. Wat heet. Voor Vreeswijk is de giek met de bak gewoon een verlengstuk van zijn arm.
Trouwens niet alleen met die giek moet je goed overweg kunnen. Rijden, draaien en schuiven tussen bomen en in droge sloten zonder dat de drie ton zware Yanmar minigraver stammen beschadigd of zelf omvalt, dat is geen werk wat je zo maar even doet.
Vreeswijk lacht er om want het is zijn dagelijks werk. En de komende weken doet hij dat werk op het landgoed Twickel. Er zijn nog heel wat meters te gaan.
waar kan ik de route kaart vinden?
BeantwoordenVerwijderen