's Morgens om 8.00 uur is Arjan Vreeswijk met zijn minikraan aan het werk gegaan. Met zijn kantelbak schraapt hij voorzichtig de bovenste boslaag weg. Hij hoeft niet diep te gaan om op het geel zand te komen. De laag is redelijk hard en droog. Perfect eigenlijk. Routebouwer Patrick Jansen glimlacht. Hij wist het wel.
Vreeswijk blijkt een ware tovenaar met zijn Yanmar minikraan. Hij doet met de drie ton zware machine wat hij wil. Takken en struiken aan de kant duwen, de humus wegschrapen en verspreiden, geel zand opgraven om rabatten te dempen. Voor de Heinoër is het kinderwerk.
Twee mannen van de bosploeg van Twickel maken ondertussen ruimte op de route die Patrick eerder met vlaggetjes heeft uitgezet. Hier en daar moet een boompje worden omgezaagd zodat de kraan kan manoeuvreren. Op deze eerste strook is er voor de bosploeg niet zoveel werk, maar verderop wordt dat wel anders.
Arjan Vreeswijk is bezig met de eerste strook. |
De werkzaamheden vlotten de eerste dag heel goed. Tegen een uur of drie kan Arjan zijn kraan al op de aanhanger zetten om naar de tweede strook te rijden. Dat is een track die begint langs het hek van chemiebedrijf Elementis (voorheen Servo) en dan verder door de bosrand langs de Meenhuisweg voert. Een stuk van zo'n duizend meter. Vooral in het bosje voor de spoorlijn zal het wat lastiger worden.
Ondertussen kriebelt het. Zal ik als eerste met mijn mountainbike het pad berijden? Donkere wolken pakken echter aan de lucht, de regen kleddert zo nu en dan hard op de straat. En eigenlijk ben ik na deze eerste dag in de buitenlucht ook behoorlijk moe...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten